معرفی هنرمندان آنتوني فان ديك

389758932

آنتوني فان ديك

1641- 1599 § فلاندري

آنتوني فان دِيك كه به عنوان يكي از بزرگ‌ترين چهره‌پردازان دنيا شناخته مي‌شود، در آثارش پيراستگي اشرافي و ظرافت بي‌نظيري را به نمايش گذاشت كه براي قرن‌ها الهام‌بخش هنرمندان ديگر شد.

فان ديک پس از روبنس رتبه‌ی دوم را در میان نقاشان فلاندری قرن هفدهم دارد. او در نوجوانی دستیار اصلی روبنس شد و روی طرح‌های تزئینی عظیم کلیساها و کاخ‌ها کار کرد و در طول دوران کاری‌اش نیز به دنبال فرصت‌هایی برای آزمودن خود در همین عرصه بود. با این حال، چهره‌نگاره‌هایش به قدری متقاضی داشت که سرانجام تقریباً کل زندگی کاری او را به خود اختصاص داد. او در پایان دوران کاری‌اش نقاش دربار چارلز اول پادشاه انگلستان بود و تصاویری چنان جذاب و فریبنده از این پادشاه، خانواده و درباریانش خلق کرد که در تعیین دیدگاه آیندگان نسبت به این دوران نقش بسزایی داشت.

کارهای نخستین

فان ديک در ۲۲ مارس ۱۵۹۹ در آنتورپ به دنیا آمد. او پسر یک تاجر ثروتمند پارچه بود. روحیات هنری در هر دو سمت خانواده‌ی وی وجود داشت: مادرش یک گلدوز ماهر و پدربزرگ پدری‌اش پیش از آن که به تجارت روی بیاورد، نقاش بود. در سال ۱۶۰۹ یعنی در ۱۰ سالگی برای هنر آموزی نزد یک نقاش برجسته در آنتورپ به نام هندریک فان بالن رفت و در فوریه ۱۶۱۸، یک ماه قبل از تولد ۱۹ سالگی‌اش، نامش به عنوان استاد در انجمن نقاشان شهر ثبت شد. احتمالاً پیش از این نیز برای روبنس کار می‌کرد و طولی نکشید که به دست راست وی تبدیل شد. در سال ۱۶۲۰ سفارش ساخت ۳۹ نقاشی سقفی برای کلیسای یسوعیان در آنتورپ به روبنس داده شد؛ در این قرارداد ذکر شده که اگر چه او خودش طرح‌ها را می‌کشد. اجرای آن در اصل توسط «فان دیک و برخی دیگر از شاگردانش» انجام می‌شود (ولی نام هیچ دستیار دیگری جز فان دیک ذکر نشده است).

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating