معرفی هنرمندان ادگار دگا

934788389

ادگار دگا

1917- 1834 § فرانسوي

ادگار دُگا كه فردي ثروتمند و بانفوذ بود، از نظر اجتماعي و سبكي تفاوت چشمگيري با ديگر همكاران امپرسيونيست خود داشت. او يك طراح بزرگ بود كه مهارتش را از استادان قديم آموخت و در عين حال از زندگي مدرن نيز الهام گرفت.

هیلر ژرمن ادگار دوگا بزرگ‌ترین فرزند در میان پنج فرزندِ خانواده‌ای مرفه و فرهیخته، در ۱۹ ژوئیه ۱۸۳۴ در پاریس به دنیا آمد. پدرش شعبه‌ی فرانسوی بانکی را که پدر بزرگش تأسیس کرده بود اداره می‌کرد. و مادرش از خانواده‌ای فرانسوی بود که در آمریکا ساکن شده بودند- پدر مادرش یک دلال ثروتمند پنبه در نیواورلئان بود. ادگار زمانی که تنها ۱۳ سال داشت مادرش را از دست داد و این ضربه‌ی وحشتناکی به او وارد کرد.

ادگار پس از گذراندن تحصیلات رایج، در سال ۱۸۵۳ تحصیل در رشته‌ی حقوق را آغاز کرد اما هیچ علاقه‌ای به این موضوع نداشت و بیشتر وقت خود را در موزه‌ی لوور به رونگاری از آثار استادان قدیم می‌گذراند. سپس با موافقت و حمایت پدرش رشته‌ی حقوق را کنار گذاشت و آموزش هنری خود را به صورت جدی آغاز کرد. او در همان ابتدای کارش، نام خانوادگی خود را به شکل (ساده‌تر) و کم مدعاتر دُگا تغییر داد.

نخستین الگوها و تأثیرپذیری‌ها

اغلب معلمان نخست دگا امروزه فراموش شده‌اند اما یکی از آنها با نام لویی لاموت شاگرد هنرمند بزرگ نئوکلاسیک ژان اگوست دومینیک اَنگْر بود که آموزش دگا را بر اساس اصول انگر پیش می‌برد و بر اهمیت طراحی تأكید می‌کرد. در سال 1855، دگای جوان این استاد بزرگ را ملاقات کرد. انگر اندرزی به او داد که هرگز آن را فراموش نکرد: «اي جوان، خطوط را بکش، خطوط بسیار از خاطره یا از طبیعت». دگا به تدریج انگر را به بتي برای خود تبدیل کرد و نهایتاً صاحب ۲۰ نقاشی و ۸۸ طراحی از این استاد شد که هسته‌ی مجموعه‌ی عظیم او از آثار هنری را تشکیل می‌دادند.

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating