معرفی هنرمندان اليزابت ويژه لوبرن

3875890

اليزابت ويژه لوبرن

1842- 1755 § فرانسوي

اليزابت ويژه لوبَرن آخرين چهره‌پرداز بزرگ دربار فرانسه بود. استعداد بي‌نظيرش اين امكان را به او مي‌داد كه هم ظاهر شيك‌پوش و آراسته و هم خلق و خوي شخصي مدل‌هاي سرشناس خود را ثبت كند.

ویژه لوبرن در پاریس به دنیا آمد. پدرش نقاشی بود که در چهره‌نگاری با پاستل تخصص داشت. الیزابت کار هنری خود را زمانی که هنوز نوجوان بود آغاز کرد. همانند بسیاری از هنرمندان زن آن زمان، او نیز به تحصیلات رسمی هنر دسترسی نداشت اما آموزش‌ها و توصیه‌هایی از افراد مختلف از جمله هنرمند برجسته ژوزف ورنه دریافت می‌کرد.

ویژه لوبرن در ۲۰ سالگی با شوهرش که دلال هنری بود، ازدواج کرد. در آن زمان شروع به نمایش آثار خود در منزل‌شان کرد، محفل‌هایی به راه انداخت و در آنها روابطی را با حامیان مناسب شکل داد. او مایل بود تا مدل‌های چهره‌نگاره‌هایش احساس راحتی کنند، به همین خاطر از مدل هایش می‌خواست در حالتی طبیعی بنشینند و با آنها گفتگو و حتی همخوانی می‌کرد- این همان چیزی بود که به ایجاد کیفیتی آسوده در چهره‌نگاره‌هایش کمک می‌کرد.

سفری که در سال ۱۷۸۱ به هلند و فلاندر داشت احترامش نسبت به پیتر پل روبنس را عمیق‌تر ساخت. او شروع به تقلید از برخی تکنیک‌های وی کرد. طیف گرم‌تری از رنگ‌ها را به کار برد و برای افزودن درخشندگی به آثارش لایه‌های نازکی از روغن جلا را روی هم می‌گذاشت. او اغلب مدل‌های خود را در برابر پس‌زمینه‌هایی ساده قرار می‌داد. با این کار، تأکید را بر صورت سوژه‌هایش می‌گذاشت و رنگ‌های زنده‌ی لباس‌هایشان را که گاهی خودش آنها را طراحی کرده بود، برجسته‌تر می‌کرد.

آکادمی و حامیان

ویژه لوبرن در سال ۱۷۸۳ در آکادمی سلطنتی فرانسه پذیرفته شد. در آن زمان تنها چهار جایگاه این آکادمی به زنان اختصاص می‌یافت که یکی از آنها به او داده شد. او که تا پیش از این به فهرست شگفت‌انگیزی از مشتریانی برآمده از بالاترین مراتب جامعه‌ی فرانسه دست یافته بود، با حمایت ملکه ماری آنتوانت توانست به حلقه‌ی درباریان نیز دسترسی پیدا کند.

 

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating