معرفی هنرمندان الگزندر کالدر

389475983523

الگزندر کالدر

1976- 1898، آمریکایی

الگزاندر کالدر در منطقه‌ی لانتن در ایالت پنسیلوانیای آمریکا به دنیا آمد. او با تشویق والدینش از سال ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۹ به تحصیل مهندسی مکانیک در نیوجرسی پرداخت. از سال ۱۹۲۳ به هنر روی آورد و در نیویورک به تحصیل نقاشی پرداخت. در سال ۱۹۲۶ به پاریس رفت و در آن‌جا شروع به ساخت مجمه‌های سیمی، ابتدا از حیوانات سیرک و سپس از افراد و اشیا کرد. این مجسمه‌های خطی با عنوان طراحی‌های خطی سه‌بُعدی توصیف می‌شدند.

تجربه در کارگاه همکار هنرمندش پیت موندریان در سال 1930، باعث شد تا كندوكاو در انتزاع را شروع کند. اندکی بعد، کالدر نخستین مورد. از مجسمه‌های «جُنباي» خود را خلق کرد. که به خاطرشان مشهور شد. اين مجسمه‌های متحرک با استفاده از اشکال فلزی در رنگ‌های مختلف ساخته می‌شدند و از سیم با ریسمانی آویزان بودند. نمونه‌های اولیه‌ی آن‌ها با موتور یا سال ۱۹۳۴، او مجسمه‌های متحرکی بدون منبع انرژي ساخت که توسط جریان هوا به حرکت در می‌آمدند.

کالدر که بین آمریکا و فرانسه در رفت وآمد بود، از دهه‌ی ۱۹۵۰ به بعد چندین سفارش بزرگ اندازه برای مکان‌های عمومی اجرا كرد. او در طول زندگی حرفه‌ای خود مجسمه‌هاي «پاياي» غیر متحرکی نیز ساخت و در دهه‌ی ۱۹۶۰ در کنار دیگر آثارش نقاشی‌هایی را هم به نمایش گذاشت.

آثار کلیدی: سیرک کالدر، 1931- 1926؛ قوس گلبرگ‌ها، 1941؛ سه دیسک، 1967

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating