معرفی هنرمندان اگوست رودن

5897289

اگوست رودن

1917- 1840 § فرانسوي

اگوست رودن در ابتدا تلاش بسياري براي پذيرفته شدن آثارش كرد ولي سرانجام به مشهورترين مجسمه‌ساز زمان خود تبديل شد. شور احساسي آثارش جان تازه‌اي به هنر مجسمه‌سازي بخشيد.

اگوست رودَن در پاریس از پدر و مادری فقیر اما محترم به دنیا آمد. او در ۱۳ سالگی در اکول اسپسیال واقع در پاریس آموزش دید که پیشه‌وران و هنرمندان بازاری تربیت می‌کرد. رودن که تصمیم داشت مجسمه‌ساز شود، برای پذیرش در مدرسه‌ی معتبر اکول ده بوزار درخواست داد اما حداقل سه بار در آزمون ورودی آن رد شد.

او سال‌ها در پاریس و بروکسل کارهای زینتی و بازاری انجام مي‌داد یا به عنوان دستیار مجسمه‌سازان شناخته شده کار می‌کرد به این طریق، مهارت‌های عملی ارزشمندی به دست آورد. در سال ۱۸۶۵، رودن اثری به نام «مردی با بینی شکسته» را برای «سالن» رسمی پاریس ارسال کرد. این مجسمه یک چهره‌نگاره‌ی سفالی «زشت» و نامتعارف از کارگری سالخورده بود که البته مورد پذیرش واقع نشد. اما ۱۰ سال بعد، رودن با دقتی بیشتر همین مجسمه را در قالب سنگ مرمر ارایه داد که این بار پذیرفته شد.

نخستین آثار

رودن در سفری به ایتالیا در سال ۱۸۷۵ عمیقاً تحت تأثیر میکلانژ قرار گرفت. مجسمه‌های وی از روحی برخوردار بودند که در آثار «آکادمیک» صاف و صیقلی معاصران رودن یافت نمی‌شد. میکلانژ همچنین علاقه‌ی از پیش موجود رودن به قطعات «ناتمام» (تکه‌هایی مجزا از اندام‌ها یا پیکره‌هایی که گویی در کشمکشی برای جدا شدن از سنگ مرمر هنوز حکاکی نشده قرار دارند) را تثبیت کرد.

رودن هنگام زندگی در بروکسل، نخستین اثر تأثیرگذار و البته بحث‌برانگیز خود یعنی مجسمه‌ی «عصر برنز» را به نمایش عمومی گذاشت- اثری ملهم از «برده‌ی در حال مرگ» میکلانژ که رودن آن را در موزه‌ی لوور دیده بود. اثر رودن در «سالن» پاریس پذیرفته شد و به نمایش درآمد اما برخورد زنده نمای آن با اندام، بسیاری را که به بازنمایی‌های آرمانی شده‌ی پیکر برهنه عادت داشتند، آزرده خاطر کرد. توجهی که «عصر برنز» به خود جلب کرد، رودن و همراه مادام العمرش رز بوره را برانگیخت تا بلژیک را (که به مدت شش سال در آن زندگی کرده بودند) ترک کنند و در سال ۱۸۷۷ به پاریس بازگردند.

 

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating