معرفی نویسنده جبران خلیل جبران

جبران خلیل جبران

جبران خلیل جبران متولد بشری در لبنان می باشد.
او یک لبنانی_ آمریکایی، با تالیفات و مقاله‌های فلسفی، یک رمان نویس و شاعر و همچنین یک هنرمند بود.
تحصیلات ابتدایی اش را در بیروت گذراند و سپس همراه با والدین خود در سال ۱۸۹۵ به بوستون آمریکا مهاجرت کرد و در سال ۱۸۹۸ به لبنان بازگشت، و در بیروت مشغول تحصیل شد همان جایی که او به زبان عربی مسلط گردید.
در بازگشتش به بوستون در سال ۱۹۰۳ اولین مقاله ادبی خود را منتشر نمود.
در سال ۱۹۰۷ ملاقاتش با "مری هاسکل" اتفاق افتاد، کسی که در تمام زندگی اش حامی خوبی برای او بود و امکان فراگیری هنر در پاریس را برایش میسر ساخت.
چند زن در زندگی جبران نقش اساسی داشتند که اثرگذارترین آنان "مری هاسکل" است. خلیل جبران به او پیشنهاد ازدواج داد و ماری به دلیل اختلاف سنی این پیشنهاد را نپذیرفت.
زن دیگری که می‌شد از او نام برد "می زیاده" است خلیل جبران و می سال‌ها با هم نامه نگاری و مکاتبه داشتند و هیچگاه دیداری بین آنها رخ نداد و همدیگر را ندیدند و این ارتباط یک حس و عشق ادبی بود که منجر به ازدواج هم نگردید.
جبران خلیل جبران در سال ۱۹۷۹ در نیویورک اقامت داشت و تمام وقت خود را معطوف به تالیفات ادبی و داستان‌های کوتاه نمود و البته هر دو به زبان عربی و انگلیسی.
او از فریدریش نیچه، ویلیام بلیک و موریس پاریس تاثیر پذیرفته است.
او همچون نیچه ملحد و بی‌دین نیست و از زن به دلیل شکستی که خورده و از نرسیدن به زن مورد علاقه‌اش دچار انزجار و تنفر نگردیده است.
از آشکارترین وجه تمایز جبران و نیچه دین است، همانگونه که گفته شد جبران ملحد نیست بلکه ناقدی است بر مسیحیت و روش و قوانین کلیسا برخلاف نیچه که هرگونه دین و مذهبی را رد می‌کند.
دلیل ستایش جبران از زن و عشق، دارای سرچشمه‌ای است که از عشق به مادرش نشأت می‌گیرد و از عشق و زن، با زیبایی جانبداری می‌کند.
خلیل جبران نوشته‌های زیبایی در خصوص مسیح دارد اما مسیح او با مسیح انجیل متفاوت است، تفاوتی از زمین تا آسمان.
جبران شخصی مسیحی و مذهبی است و گرایش‌های دینی دارد، ولی در اعتقاد به خداوند باورهای مسیحی ندارد.
در داستان "خلیل الکافر" که شخصیت اصلی داستان خود جبران است، سخت به سنت‌های نادرست کلیسا می‌پردازد و در پی اصلاح سنت‌های غلط و اشتباه کلیسا برمی‌آید.
در سال ۱۹۱۸ اولین کتاب خود را به زبان انگلیسی با نام "دیوانه" منتشر کرد و پس از آن در محافل ادبی آمریکا از "مکتب جبرانیسم" سخن می‌گفتند و جبران از آن به عنوان زبان مخصوص خود نام می‌برد.
اثر برجسته جبران خلیل جبران کتاب "پیامبر" است که در سال ۱۹۲۳ با یازده نقاشی مرتبط با مضامین کتاب با تصحیح و ویرایش "مری هسکل" انتشار یافت.
در این کتاب که تقابل اندیشه‌های او با نوشته‌های پیشینش، در "دیوانه"، "المواکب"، "الاواصف" و "پیشاهنگ" است، از روحانیت شرق و نمادهای تورات و قرآن کریم الهام گرفته و تحت تاثیر تصوف اسلامی و حکمت امام علی علیه السلام است.
در سال ۱۹۹۸ کتاب "پیامبر" دومین کتاب پرفروش جهان شناخته شد.
او سرانجام در ۴۸ سالگی، به علت عارضه کبدی درگذشت و در بوستون به خاک سپرده شد و سپس جسد او به روستای بشری، زادگاهش انتقال یافت و در صومعه سرایی کوچک دفن شد.
او آرزو داشت در آن صومعه دفن شود که خواهرش با خریداری آنجا به وصیت برادرش عمل نمود و پس از جمع آوری آثارش در این مکان صومعه به موزه تبدیل می‌شود.

برخی از کتاب های این نویسنده به شرح زیر است:

کتاب دلواپس شادمانی تو هستم

کتاب مریم والا مقام

کتاب بال های شکسته

کتاب کاروانیان

این کتاب ها و کتاب های بیشتر دیگری از این نویسنده را می توانید از سایت بوک شهر با تخفیف تهیه فرمائید

 

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating