معرفی هنرمندان جكسن پالك

765864787

جكسن پالك

1956- 1912 § آمريكايي

جكسِن پالِك با تكنيك‌هاي منحصر‌به‌فرد ريختن و چكاندن رنگ روي بوم، به سبكي چنان شخصي دست يافت كه در نگاه اول قابل تشخيص بود و او را به برجسته‌ترين نقاش اكسپرسيونيست انتزاعي در آمريكا تبديل كرد.

پال جکسن پالک در سال ۱۹۱۲ در یک مزرعه‌ی احشام در شهر کودی در دشت‌های ایالت وایومینگ به دنیا آمد. او کوچک‌ترین برادر در میان پنج پسر خانواده بود. نام جکسن از روی شهری در وایومینگ که مورد علاقه‌ی مادرش، استلا مِي بود برای او انتخاب شد. پدرش، لی روی، هم یک کشاورز بود و هم به عنوان نقشه‌بردار زمین برای دولت کار می‌کرد.

خانواده‌ی پالک بلافاصله پس از تولدش در سن دیگو ساکن شدند تا میوه پرورش بدهند اما كسب و كارشان نگرفت بنابراين در جستجویی بي‌امان برای کار، ابتدا به آریزونا و سپس به سلسله مكان‌هاي ديگري در جنوب غربي آمريكا رفتند. دوران بي‌ثبات كودكي پالک تأثیر روانی عمیقی بر او گذاشت که با اعتیاد پدرش به الکل و سپس جدایی‌اش از خانواده بدتر هم شد.

نخستین تأثیرپذیری‌ها

پالک گاهی اوقات پدرش را در سفرهایی که برای نقشه‌برداری می‌رفت، همراهی می‌کرد. طی این سفرها، او با نقاشی‌های شنی بومیان آمریکا آشنا شد. این صور خیالی که در طول مراسم آیینی شفابخشی ساخته می‌شدند، با ریختن ماسه‌های رنگارنگ روی یک سطح افقي شکل می‌گرفتند. این نقاشی‌های شنی تأثیر ماندگاری بر پالک گذاشتند و او بعدها، هنگام توضیح درباره‌ی خاستگاه تکنیکی که در «نقاشی کنشی» خود به کار می‌برد، به آن‌ها اشاره کرد.

پالک و برادرانش با تشویق مادرشان که داعیه‌دار یک اصل و نسب پیشه‌ور بود، ذوق هنری را در خود پرورش دادند. در سال ۱۹۲۱ بزرگ‌ترین فرزند خانواده به نام چارلز برای تحصیل به مؤسسه‌ی هنری اوتیس در لس‌آنجلس رفت. وی از آن‌جا مجلاتی را که در بردارنده‌ی آخرین تحولات هنر آوانگارد اروپایی بودند برای برادرانش می‌فرستاد.

عدم پذیرش قواعد مرسوم

پالک در دبیرستان هنرهای دستی لس‌آنجلس ثبت‌نام کرد. در آن‌جا بر خلاف انتظار، یک معلم مترقی هنر، او را با عرفان شرقی و ایده‌های جدید هنر مدرن آشنا ساخت؛ وی هنر جویانش را تشویق می‌کرد تا از زندگی عادی نقاشی کنند (کاری که در آن زمان بسیار غیر معمول بود). پالک ۱۸ ساله‌ی كم‌رو اما خودرأی که می‌خواست خود را از قراردادهای هنر سنتی و همچنین از تسلط نظام آموزشی رها کند، به دلیل نقض دستورالعمل‌ها از دبیرستان اخراج شد. وی بلافاصله پس از آن در سال ۱۹۳۰ به شهر نیویورک نقل مکان کرد. در آن‌جا با برادرش چارلز همراه شد و همچون او برای هنرآموزی نزد نامس ‌هارت بنتون در مدرسه‌ی جامعه‌ی هنرجویان رفت که یک مدرسه هنری غیر رسمی و نامتعارف بود.

سبک واضحا رئالیستی بنتون و علاقه‌ی وی به نقد اجتماعی نه تنها تأثیری پیش برنده بر هنر پالک نداشت، بلکه در واقع به گفته‌ی خود پالک، «موضوعی برای شوریدن» در اختیار او گذاشت. با این حال، در دهه‌ی بعد به ویژه پس از مرگ پدر پالک در سال ۱۹۳۳، بنتون به نوعی سنگ محک در زندگی او تبدیل شد.

 

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating