معرفی هنرمندان رمبرانت

86548

رمبرانت

1669- 1606 § هلندي

رِمبرانت بزرگ‌ترين نقاش هلندي است. او يك چاپگر (به روش اِچينگ)، طراح و نقاش عالي‌رتبه بود كه به خاطر تنوع و عمق آثارش هنرمندي استثنايي محسوب مي‌شد.

دوران کاری رمبرانت با عصر طلایی نقاشی هلند مصادف شد که يك دوره‌ی کوتاه اما فوق‌العاده غنی از شکوفایی هنری در منطقه‌ای بود که قبلاً از نظر فرهنگی «دور افتاده و راکد» به حساب می‌آمد. این انفجار خلاقیت نشان از خوش‌بینی و غروری داشت که هلندی‌ها نسبت به کشور جدید خود احساس می‌کردند- کشوری که پس از یک مبارزه‌ی طولانی و خونین بالاخره در سال ۱۶۰۹ از اسپانیا استقلال یافت و بلافاصله پس از آن به ثروتمندترین کشور اروپا تبدیل شد.

تخصص اکثر نقاشان این عصر طلایی در به تصویر کشیدن موضوعاتی از محیط اطرافشان بود که مناظر، صحنه‌های زندگی روزمره، طبیعت بی‌جان و از این قبیل را شامل می‌شد. رمبرانت یک استثنا بود. او آثار بسیار متنوعی داشت و در موضوعات تخیلی و طبیعت‌گرایانه به یک اندازه سرآمد بود- البته چهره‌پردازی همواره ستون اصلی کارش محسوب می‌شد.

سال‌های نخستین

رمبرانت ‌هارمنس فان رَین در ۱۵ ژوئیه ۱۶۰۶ در لیدن به دنیا آمد. او پسر یک آسیابان مرفه بود. («فان رَين» به شاخه‌ای از رود راين اشاره دارد که اسباب این خانواده در کنار آن قرار داشت). در میان ۱۰ فرزند خانواده، او دومین از آخر و احتمالاً باهوش‌ترینشان بود زيرا تنها او به مدرسه‌ي لاتين ليدن رفت. در حدود 13 سالگي، شاگرد يك نقاش محلي معمولي به نام ياكوب فان شوانِنبرخ شد. البته مهم‌ترين بخش آموزش او يك دوره‌ي حدوداً شش ماهه بود که در حدود سال ۱۶۲۴ در کارگاه پيتر لاستمن در آمستردام گذراند. لاستمن چند سالی را در ایتالیا سپری کرده و در خلق ترکیب‌بندی‌های کوچک اندازه از اشخاص و موضوعاتی از تاریخ گرفته تا اسطوره و مذهب مهارت پیدا کرده بود. رمبرانت از آثار لاستمن الهام گرفت و به چنین موضوعاتی پرداخت- که بسیار متفاوت از آنهایی بود که اغلب هنرمندان هلندی می‌پسندیدند. آثار نخستین او به شدت تحت تأثیر سبک لاستمن قرار داشت. او از نورپردازی چشمگیر، پرداخت صیقلی و حالات بدن و صورت پرانرژی و گاهی اغراق‌آمیز معلمش تقلید می‌کرد.

 

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating