معرفی هنرمندان رنه ماگريت

0948403

رنه ماگريت

1967- 1898 § بلژيكي

رُنه ماگريت يك هنرمند عجيب و منحصربه‌فرد بود كه مي‌خواست با پرسشگري مداوم از نحوه‌ي ديدن تصاوير، چيزهاي آشنا را ناآشنا سازد و از اين طريق رازآميزي دنيايي كه در آن زندگي مي‌كنيم را يادآور شود.

رنه ماگریت در شهر لسين بلژیک به دنیا آمد. او بزرگ‌ترین پسر از سه پسر یک تاجر پارچه بود. نخستین سال‌های زندگی او با حوادث آسيب‌زاي روانی مختل شد. در ۱۳ سالگی مادرش که از بیماری روانی رنج می‌برد، با غرق کردن خود در رودخانه‌ی سامبر خودکشی کرد. دو سال بعد، در سال ۱۹۱۴ نیروهای آلمانی به بلژیک حمله و جنگ جهانی اول را آغاز کردند. ماگریت در حالی به سن بلوغ رسید که زادگاهش تحت اشغال اغلب خشونت‌آمیز خارجیان بود.

ماگریت در سنین پایین استعداد خود را در هنر نشان داد. در ۱۲ سالگی آموزش طراحی دید و یک سال بعد شروع به نمایش آثارش کرد. در سال ۱۹۱۵ در حالی که جنگ هنوز در جریان بود، ماگریت ۱۶ ساله به بروكسل پايتخت بلژیک رفت و طی چند ماه بعد در آکادمی هنر این شهر نام‌نویسی کرد. البته در طول پنج سال پس از آن، تنها هر از چند گاهی در آکادمی حضور می‌یافت.

تأثیرپذیری از امپرسیونیست‌ها

نخستین نقاشی‌های ماگریت به شدت تحت تأثیر سبک آزادانه، خودانگیخته و رنگارنگی بودند که در اواخر قرن نوزدهم توسط امپرسیونیست‌ها به وجود آمده بود. ماگریت در بروکسل با هنر آوانگارد آشنا شد که بخش اعظمی از آثار آن در واکنش مستقیم به جنگی ساخته می‌شد که هنوز با شدت در سراسر اروپا جریان داشت. او سبک امپرسیونیستی خود را کنار گذاشت و تحت تأثیر فوتوریست‌های ایتالیایی قرار گرفت که می‌خواستند با هنرشان انرژی پویای عصر مدرن را به تصویر بکشند. او از کوبیست‌ها نیز تأثیر پذیرفت که از نماهای متعدد اشیای روزمره استفاده می‌کردند تا جهان را به صورت انتزاعی بازنمایی کنند. او تا ایجاد سبک غریب و منحصربه‌فرد خود هنوز راه درازي در پيش داشت.

سوررئالیست‌ها

ماگریت هنگام پایان جنگ در سال ۱۹۱۸ کارهای تجاری انجام می‌داد: پوستر طراحی می‌کرد، نقاشی‌هایش را می‌فروخت و (در کارخانه‌ای) به طراحی کاغذ دیواری می‌پرداخت. در سال 1922، او با دوست دوران کودکی خود، ژرژت برگر ازدواج کرد که به مدل و الهه‌ی الهام‌بخش آثارش تبدیل شد.

 

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating