معرفی هنرمندان مارك شاگال

39085034

مارك شاگال

1985- 1887 § روسي- فرانسوي

مارك شاگال يكي از بزرگ‌ترين هنرمندان مستقل در هنر مدرن بود كه ميراث روسي و يهودي خود را در نقاشي‌هايش پاس مي‌داشت. او در اين نقاشي‌ها، واقعيت را با نوعي خيال‌پردازي سحرآميزي درمي‌آميخت.

مارک شاگال در ۷ ژوئیه ۱۸۸۷ نزدیکی شهر ويتِبسك در غرب روسیه (بلاروس کتونی) به دنیا آمد. خانواده‌ی او از طبقه‌ی کارگر و از یهودیان حسیدی معتقد بودند. پدرش برای یک تاجر شاه ماهی کار می‌کرد و مادرش صاحب یک خواربار فروشی کوچک بود. زندگی در روسیه مشکلاتی داشت زیرا در انتخاب محل زندگی، تحصیل و کار یهودیان محدودیت‌هایی اعمال می‌شد. با این همه، هیچ کدام از این مشکلات عشق شاگال به میهن کمرنگ نکرد و خاطرات ویتبسک بر زندگی‌اش از مضامین ثابت هنر او باقی ماند.

شاگال برای مدت کوتاهی نزد یک هنرمند محلی به نام یهودا اپن و از سال ۱۹۰۶ زیر نظر لئون باکست در سن‌پترزبورگ آموزش دید. باکست با طراحی صحنه‌ها و لباس‌هایی برای شرکت باله‌ی روس سرگئی دیاگیلف به شهرت رسید و هنگامی که خواست به پاریس برود، شاگال نیز به دنبالش رفت. یک مجموعه‌دار ثروتمند هزینه‌ی سفر شاگال را پرداخت کرد و او در سال ۱۹۱۰ وارد این شهر شد.

زندگی در پاریس

پاریس یک مکاشفه بود؛ شهر آمیزش آخرین نظریه‌های هنری که شاگال نیز از آنها بهره برد. با وجود تردیدهایی که درباره‌ی رویکردهای انتزاعی کوبیسم داشت (مي‌گفت «بگذارید خودشان را در گلابی‌های مربعشان خفه‌کننده»)، اين مکتب بی‌درنگ بر سبک او تأثیر گذاشت. وی خصوصاً شیفته‌ی گونه‌ی غنایی کوبیسم در آثار روبر دولونه شد و حتی نقشمایه‌ی برج ایفل مورد علاقه‌ی دولونه را به نقاشی و «خودنگاره با هفت انگشت» خود افزود. شاگال هنگام زندگی در لاروش با افراد زیادی ارتباط برقرار کرد که به او کمک کردند آثارش را به نمایش بگذارد.

در حالی که شهرت شاگال رو به افزایش بود، در سال 1914 یک رابطه‌ی عاشقانه او را به سفری نابخردانه به روسیه کشاند. جنگ آغاز شد و او تا سال ۱۹۲۳ نتوانست به پاریس بازگردد. با این حال، با داندار خود، بلا روزنفلد ازدواج کرد و زندگی شاد و طولانی آنها الهام‌بخش یکی از اصلی‌ترین مضامین هنر شاگال شد: عاشقان سعادتمندی که به طور مکرر در نقاشی‌های او ظاهر می‌شدند مثلاً در حال پرواز بر بالای یک روستا، سوار بر اسب سیرک، یا شناور بر آشیانه‌ی عظیم معلقی از گل‌ها.

 

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating