معرفی هنرمندان واسيلي كاندينسكي

28379032

واسيلي كاندينسكي

1944- 1866 § روسي

واسيل كاندينسكي كه در دوراني متلاطم كار مي‌كرد، زندگي خود را به عنوان هنرمندي جهان‌وطن و در تبعيد گذراند. او پيشگام نقاشي انتزاعي بود و نشان داد كه اين هنر مي‌تواند به طرز هيجان‌انگيزي رنگارنگ و بي‌نهايت متنوع باشد.

کاندینسکی در جایگاه مردی که قرار بود سنت‌های مقدس هنری را به چالش بکشد، شخصیت و پیشینه‌ی محافظه‌كاری داشت. پدرش یک تاجر ثروتمند چای بود و واسیلی در مسکو و اودسا با ارزش‌ها و عادت‌های قشر مرفه بزرگ شد. او همیشه- حتی هنگام کار نقاشی- بسیار خوب لباس می‌پوشید و همواره رفتاری نسبتاً رسمی داشت. ظاهرا او پس از تحصیل در دانشگاه مسکو برای یک شغل مهم دانشگاهی در (رشته‌ی) حقوق و یک زندگی فرهیخته و نه لزوماً خلاق آماده می‌شد. در سال ۱۸۹۶ به کاندینسکی پیشنهاد شغلی به عنوان استاد در دانشگاه معتبر تارتو در استونی داده شد. در این مقطع بود که او تصمیم گرفت مسیر زندگی خود را تغییر دهد و حرفه‌ی نقاشی را دنبال کند. وی که نزدیک به ۳۰ سال داشت و مردی متاهل بود، برای تحصیل به عنوان دانشجوی هنر عازم شهر آلمانی مونیخ شد و با حمایت سخاوتمندانه‌ی پدرش، پنج سال را صرف تحصیل در مدارس هنر و مطالعه‌ی مستقل کرد.

گروه فالانکس

مونیخ در آن زمان یک مرکز هنری بسیار موفق بود، اما تنها هنر آکادمیک مستقر و برخی اصول یوگندستیل در نمایشگاه‌های رسمی مورد پذیرش قرار می‌گرفت. جنبش‌های هنری جدید که شوکی به پاریس وارد کرده بودند، از امپرسیونیسم گرفته تا سمبولیسم، در آنجا هنوز خیلی شناخته شده نبودند. کاندینسکی که از بسیاری از همکاران هنرمندش مسن‌تر و با تجربه‌تر بود، در سال ۱۹۰۱ پیش قدم تأسیس گروه آوانگارد فالانکس در مونیخ شد. این گروه نمایشگاه‌هایی نه تنها از هنرمندان آلمانی، بلکه همچنین از هنرمندان خارجی مانند مونه برگزار کرد.

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating