معرفی هنرمندان پل گوگن

3908590363

پل گوگن

1903- 1848 § فرانسوي

پل گوگن در طول زندگي خود هنرمندي ناشناخته بود اما بعدها تأثير بسيار زيادي گذاشت. او شغل خود به عنوان كارگزار بورس را رها كرد، خانواده‌ي خود را تنها گذاشت و از دست «تمدن» به سوي درياهاي جنوب گريخت تا زندگي‌اش را وقف هنر كند.

پل گوگن در هفتم ژوئن ۱۸۴۸ در پاریس به دنیا آمد. او تنها پسر یک روزنامه‌نگار فرانسوی و همسر فرانسوی پرویی‌اش بود. سفرهای گوگن از سنین پایین آغاز شد. نخستین سفر زمانی بود که خانواده به دلیل دیدگاه‌های رادیکال پدرش باید به تبعید سپاسی در پرو می‌رفت. پدرش در این سفر درگذشت اما پل دوران کودکی خود را در لیما، پایتخت پرو گذراند. تا قبل از هفت سالگی، او به فرانسه بازگشته بود. ابتدا در مدرسه‌ای شبانه‌روزی در اورلئان درس خواند و پس از آن در کالج آمادگی برای نیروی دریایی نام‌نویسی کرد. او در سن ۱۷ سالگی به دریا رفت و ابتدا به عنوان دریانوردی بازرگان و سپس حین خدمت در نیروی دریایی فرانسه، به سراسر جهان سفر كرد.

تغییر مسیر

به نظر میرسید گوگن در اوایل دهه‌ی بیست زندگی خود آمادگی لازم برای تشکیل خانواده را دارد. مادرش فوت کرده بود و سرپرست ثروتمندش، گوستاو آروزا به او کمک کرد تا شغلی به عنوان دلال سهام در پاریس به دست آورد. آروزا همچنین از طریق مجموعه‌ی بزرگی که از نقاشی‌های مدرن فرانسوی داشت، گوگن را با هنر آشنا کرد. طولی نکشید که گوگن شخصاً دست به خلق آثاری زد و یکشنبه‌های خود را به نقاشی در هوای باز اختصاص داد. او پیش از آن که در سال ۱۸۷۳ با همسر دانمارکی خود به نام مته ازدواج کند، یک مرد ثروتمند و یک نقاش مبتدی اما زیر دست بود.

در سال بعد، گوگن به بازدید از اولین نمایشگاه امپرسیونیست‌ها رفت و شروع به خرید آثار هنرمندان نوظهور کرد - این اقدام را تا حدودی با هدف سرمايه‌گذاري و تا حدی هم به منظور یادگیری از این آثار انجام می‌داد نقاشی‌های خود او در این دوران نشان دهنده‌ی تأثیر آشکار پیسارو، سزان و دگا هستند. گوگن خود نیز آثاری را در چهار نمایشگاه آخر امپرسیونیست‌ها به نمایش گذاشت و طرفدارانی نیز پیدا کرد ولی بسیاری از همکاران نقاشش، او را فردی فرصت‌طلب و خود پرست می‌دانستند.

 

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating