معرفی نویسنده چارلز دیکنز

457373

چارلز دیکنز برجسته‌ترین رمان نویس انگلیسی و همچنین شاعر در دوران ویکتوریا بود.
او خالق آثاری چون "الیور توریست"، "آرزوهای بزرگ" و "دیوید کاپرفیلد" است.
اغلب کتاب‌ها و داستان‌های این نویسنده برگرفته از اتفاقات زندگی خودش است.
نام کامل او چارلز هافم دیکنز است که در سال ۱۸۱۲ در انگلستان به دنیا آمد.
پدر او یک کارمند ساده در نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا بود اما سعی می‌کرد هر طور که شده خانواده خود را ثروتمند و مرفه نشان دهد و در راستای همین به واسطه قرض‌ها و بدهی‌هایی که داشت مدتی را راهی زندان شد و با توجه به قوانین بدهی ،کل خانواده راهی زندان شدند به جز چارلز ۱۲ ساله که به دلیل سن کمش معاف شد .
حالا او در ۱۲ سالگی مجبور بود برای آزادی خانواده‌اش تمام بدهی‌ها را پرداخت کند و موفق هم شد و توانست خانواده خود را از زندان آزاد کند.
او در ۲۰ سالگی یک روزنامه نگار شناخته شده شد و همین امر باعث شد ارتباطات بسیاری با شخصیت‌های مختلف پیدا کند و پس زمینه‌ای را برای خلق کاراکترهای داستان هایش در پس ذهن بسازد.
زمانی که سردبیر یک روزنامه بود "ناهار در پوپلار" را منتشر کرد و "الیور توریست" یکی از آثار بسیار موفقش را به صورت بخش بخش در همان روزنامه منتشر کرد .
با استقبال از آثار او دیکنز توانست نه به عنوان روزنامه نگار بلکه به عنوان نویسنده به فعالیت بپردازد .
فعالیت در روزنامه و روزنامه نگاری توانسته بود قلم او را در نویسندگی تقویت کند و ذهن او را برای نوشتن داستان‌هایی با جزئیات و سلسله وار آماده کند به طوری که هر پدیده در آثار او توجیهی منطقی داشت و خواننده را در دنیای داستان ها رها نمی‌کرد.
داستان‌های او صرفاً توصیفی از یک شخصیت نبود، بلکه داستانی از یک کاراکتر، تنیده شده در محیط زندگی بود و شخصیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را در محیط اطرافشان بروز می‌دادند و این برگرفته از نگاه عمیق و دقیق چارلز به محیط پیرامونش بود.
نکته قابل توجه که ممکن است در روند داستان های او مورد توجه قرار بگیرد مسئله فقر و تاثیر آن بر انسان است، به طوری که  اکثر شخصیت‌های داستانها در دوران کودکی از رنج و سختی و تبعیضاتی که اجتماع بر آنها وارد می‌کرد پدید می‌آمدند، درست مثل خود چارلز دیکنز.
در واقع می‌توان گفت او از قلمش به عنوان آیینه‌ای استفاده می‌کند که زندگیش را با تمام چالش ها و سختی ها بازتاب می‌کند.
او با درک رنج و سختی که متحمل شده بود در سراسر عمرش شهرتش را صرف فعالیت‌های اجتماعی کرد.
او عاشقانه می‌نوشت و به نوشتن اعتیاد پیدا کرده بود به طوری که اوضاع وخیم جسمی‌اش مانع بر داستان نویسی او نشده بود و تا پایان عمرش داستان نویسی را رها نکرد.
هر کدام از آثار او داستانی دارد که باعث شده تا همین امروز خوانندگان را به وجد بیاورد .
"دیوید کاپرفیلد" برگرفته از دیدار دوباره عشق جوانی در میانسالی است که عشق خود را به او، در عشق دیوید کاپرفیلد به دورا بازتاب می‌دهد.
"یادداشت‌هایی از آمریکا" و "مارتین چارلز لویت" برگرفته از زیبایی های ستودنی و همینطور همه عوامل نفرت انگیز از نظر او در سفر به آمریکا در سال ۱۸۴۲ بود.
یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های جهان کتاب "الیور توریست" است؛ داستان فرار پسر بچه ای یتیم و فقیر را روایت می‌کند اما با دانستن زندگی چارلز می‌توان سختی‌های زندگی خودش را در سطر به سطر این کتاب دید.
کتاب‌های "روزگار سخت" و "سرود کریسمس" که تقریباً برای تمام مردم دنیا شناخته شده هستند از دیگر آثار این نویسنده به شمار می‌روند.
او در حال نوشتن "ادوین درودا" بود اما نتوانست آن را به پایان برساند و در سال ۱۸۷۰ به طور ناگهانی بر اثر سکته قلبی در گذشت.

 

کتاب های بیشتری از این نویسنده را می توانید از سایت بوک شهر با تخفیف تهیه فرمائید.

 

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating