معرفی هنرمندان ژان اونوره فراگونار

36703

ژان اونوره فراگونار

1806- 1732 § فرانسوي

ژان اونوره فراگونار آخرين استاد بزرگ سبك روكوكو در فرانسه است. نقاشي‌هاي شاد و اغلب شهوت‌انگيز او تجسم سبك زندگي متنعم رژيمي بود كه اندكي بعد از ميان برداشته شد.

فراگونار در سال ۱۷۳۲ در شهر گرس در جنوب شرقی فرانسه به دنیا آمد. امروزه این شهر از پایتخت‌های عطر و ادکلن است، اما در زمان فراگونار به دباغ خانه‌هایش معروف بود و بنابراین به جای عطر یاس، بوی تعفن پوست حیوانات فضا را پر می‌کرد.

در سال ۱۷۳۸، فراگونار با خانواده‌ی خود به پاریس نقل مکان کرد. اطلاعات کمی در مورد نخستین روزهای زندگی او وجود دارد. تنها می‌دانیم پیش از جلب رضایت والدینش برای تحصیل هنر، مدت کوتاهی را در یک دفتر وکالت کار می‌کرد. نخستین استاد او ژان سیمون شاردن بود که در خلق مردم‌نگاری‌ها و تصاویر اعتدال‌آمیز از طبیعت بی‌جان تخصص داشت. خیلی زود معلوم شد که فراگونار برای این‌گونه مضامین جدی ساخته نشده است، بنابراین آموزش خود را زیر نظر فرانسوا بوشه ادامه داد که انتخاب بسیار خوبی هم بود.

هنر تزیین

بوشه برجسته‌ترین نقاش سبک روکوکو در آن زمان بود وی روابط خوبی با گروهی از حامیان برجسته داشت که مهم‌ترین آنها مادام دوپومیادور، معشوقه‌ی لویی پانزدهم بود. بوشه از یک سو، ارزش هنر تزیینی ناب را به شاگردش آموخت و از سوی دیگر، نقاشی‌های اساطیری‌اش الگوهای مناسبی برای این هنرمند جوان بودند تا پیکره‌های برهنه‌ی زیبا را در یک ترکیب‌بندی جذاب قرار دهد. فراگوتار به سرعت این مهارت‌ها را آموخت و در سال ۱۷۵۲ گمان می‌رفت که آمادگی لازم را برای شرکت در رقابت برای دریافت کمک هزینه‌ی معتبر «جایزه‌ی رم» دارد. البته او برای دریافت این جایزه از مهارت فنی کافی برخوردار نبود. با این حال، بوشه‌ی تزلزل‌ناپذیر رسماً گفته بود: «اهمیتی ندارد- تو شاگرد من هستی». فراگونار به موقع برای این کمک هزینه درخواست داد و با ارایه‌ی نسخه‌ی خودش از موضوع مشخص شده برای مسابقه- «يربعام برای بت‌ها قربانی می‌کند»- برنده شد. به برنده فرصت یک دوره‌ی تحصیلی در آکادمی فرانسه در رم داده می‌شد، اما فراگونار پیش از رفتن به ایتالیا به مدت چهار سال (۱۷۵۶- ۱۷۵۳) در (کلاس‌های) مدرسه‌ی سلطنتی دانش‌آموزان منتخب شرکت کرد. این مؤسسه در حقیقت نوعی مدرسه‌ی تکمیلی برای برندگان جایزه بود.

 

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating