معرفی هنرمندان جان كانستبل

9080593406

جان كانستبل

1837- 1776 § انگليسي

جان كانستبل خيلي دير به موفقيت رسيد. دنياي هنر كيفيت پيشرو آثارش را دير تشخيص داد اما امروزه اغلب بزرگ‌ترين منظره‌پرداز بريتانيا تلقي مي‌شود.

جان کانستبل در ۱۱ ژوئن ۱۷۷۶ در روستای ایست برگولت در سافُک به دنیا آمد. بخش اعظمی از این گوشه‌ی جنوب شرقی انگلستان منطقه‌ی کشاورزی بود. پدرش با نام گلدینگ یک تاجر ثروتمند ذرت و مالک آسیاب بود. جان پیش از گرویدن به نقاشی مدت کوتاهی نزد پدرش مشغول به کار شد و در این مدت نام مستعار «آسیابان خوش‌قیافه» را روی او گذاشتند. نخستین انگیزه‌ی هنری کانستبل به دنبال ملاقاتی با یک ارباب محلی به نام سر جرج بومونت شکل گرفت. بومونت دارایی گرانبهای خود یعنی نقاشی «منظره‌ای با ‌هاجر و فرشته» (۱۶۴۶) اثر کلود لورن را به او نشان داد. کانستبل مبهوت محیط بسیار زیبای این اثر شد و در نتیجه تصمیم گرفت نزد بومونت و یک نقاش محلی دیگر آموزش خصوصی ببیند. سپس در سال ۱۷۹۹ وارد مدارس آکادمی سلطنتی شد.

تمرکز بر منظره‌پردازی

کانستبل پس از اتمام دوره‌ی آموزشی خود در سال ۱۸۰۲ شروع به نمایش آثارش در آکادمی کرد و با رونگاری از آثار استادان قدیم و طراحی کردن به تقویت مهارت‌های خود ادامه داد. او به هنگام آغاز رابطه‌اش با ماریا بیکنل در سال ۱۸۰۹ هنوز به پولی که از پدرش می‌گرفت و سفارش‌های چهره‌نگاری (که از آن نفرت داشت) متکی بود. او تا حدی به دلیل تلقی پستی که از منظره‌پردازی وجود داشت و تا حدودی هم به خاطر کله شقی خودش از موفقیت فاصله گرفت.

عمویش به امید آن که کانستیل شاید به سراغ سبک رایج «منظره‌ی بکر» برود هزینه‌ی سفری به ناحیه‌ی دریاچه‌ها (در شمال انگلستان) را تقبل کرد اما او علاقه‌ای به نقاشی از کلبه‌های زیبا یا ویرانه‌های پوشیده از پیچک نداشت. بهترین لحظات کانستیل زمانی بودند که سافک محبوبش را به تصویر می‌کشید.

خانواده‌ی ماریا از انتخاب خواستگارش- مردی که شغلی نویدبخش را برای نقاش شدن رها کرده بود- دلسرد و نگران شده بودند. کانستیل تنها پس از مرگ پدرش در سال ۱۸۱۶ بود که امنیت مالی لازم را برای ازدواج به دست آورد.

 

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating