معرفی هنرمندان فرانسيسكو دِ گويا

28979235

فرانسيسكو دِ گويا

1828- 1746 § اسپانيايي

فرانسيسكو دِ گويا برجسته‌ترين هنرمند اسپانيايي زمان خود بود. او چهره‌نگاره‌هايي نافذ از نظر روان‌شناختي خلق كرد و همچنين آثار تخيلي تاريكي آفريد كه بازتاب زمانه‌ي پرتلاطم زندگي‌اش بودند.

فرانسیسکو خوسه دِ گویا در ۳۰ مارس ۱۷۴۶ در فوئندتودوس، روستایی واقع در نواحی روستایی خشک شمال شرقی اسپانیا به دنیا آمد. پدرش، خوسه، تذهیب کاری ماهر بود که احتمالاً به منظور یافتن چشم‌انداز شغلی بهتر، بلافاصله پس از تولد فرانسیسکو با خانواده‌اش به شهر ثاراگوثا نقل مکان کرد. فرانسیسکو در حدود ۱۳ سالگی برای هنرآموزی پیش یک نقاش محلی به نام خوسه لوثان رفت. او حدود سه سال نزد لوثان ماند و بیشتر این زمان را صرف رونگاری از آثار جایی کرد تا از این طریق مهارت‌های طراحی خود را پرورش دهد.

سفرها و سفارش‌ها

گویا در سال ۱۷۶۳ به مادرید نقل مکان کرد. در آنجا، دو دفعه برای دریافت کمک هزینه‌ی تحصیلی از برجسته‌ترین مدرسه‌ی هنر کشور یعنی آکادمی سان فرناندو درخواست داد که هر دو بار ناکام ماند. پس از رد شدن درخواستش، شروع به هنر آموزی نزد نقاشی به نام فرانسیسکو بایو کرد که خودش زمانی در ثاراگوثا شاگرد لوثان بود. در سال ۱۷۶۹ در مسیر تمامی هنرمندان بلندپرواز قدم گذاشت و به ایتالیا سفر کرد. طی این سفر با آثار رافائل، میکلانژ، تيه‌پولو و کورجو آشنا شد.

گویا در ژوئیه ۱۷۷۱ به اسپانیا بازگشت. در این زمان سبک کار او تغییر کرده و جاه‌طلبی‌هایش بیشتر شده بود. در سال ۱۷۷۲ نخستین اثر بزرگ‌اندازه‌ی خود را خلق کرد: سقف‌نگاره‌ای برای کلیسای ال پیلار در ثاراگوثا. یک سال بعد نیز سفارش خلق مجموعه صحنه‌هایی از «زندگی باکره» برای صومعه‌ی کارتوزی آئولا دِي در خارج از ثاراگوثا دریافت کرد. او تنها طی چند سال از گمنامی به شهرت رسید.

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating