معرفی نویسنده ماریو وارگاس یوسا

ماریو وارگاس یوسا

ماریو وارگاس یوسا در سال ۱۹۳۶ در آرکییا دومین شهر بزرگ پرو به دنیا آمد.
او در سال ۲۰۱۰ برنده جایزه نوبل ادبیات شده است.
در کودکی به دلیل دروغی که مادرش به او گفته بود تصور می‌کرد پدرش فوت کرده است و حقیقت زمانی آشکار شد که پدرش در سن ۱۰ سالگی و در سال ۱۹۴۶ به طور غیر منتظره آشکار گردید تا او را از والدین مادرش دور کند و به همراه مادرش به لیما نقل مکان کنند.
این زمان تغییرات ناگهانی را برای او به وجود آورد؛ از تربیت متنعم در محیطی زنانه تا رفتار خشن با یک پدر مستبد‌؛ همراه پدر تجربه‌ای از ترس، بی‌عدالتی و خشونت را با وجود خود لمس کرد.
سال‌های پس از کودکی شیفته آثار ویکتور هوگو و الکساندر دوما بود و در این سال‌هاست که مانوئل اودریا (دیکتاتور) به قدرت رسید.
هشت سال بعد وارگاس یوسا در دانشگاه سن مارکوس مشغول تحصیل حقوق و ادبیات شد.
دیکتاتوری، کنترل‌های سختی را بر زندگی اجتماعی تحمیل می‌کرد و فردیت را نیز خفه می‌کرد که موجب سرخوردگی و بدبینی پرویی‌ها گردید.
در این دوره بعداً الهام بخش رمان "گفتگو در کاتدرال" شد که درسال ۱۹۶۹ منتشر گردید.
دورانی را که او در آکادمی نظامی لئو نسیو پرادو، بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۱ و در سن ۱۴ سالگی به اصرار پدرش برای خفه نمودن جاه طلبی‌های ادبی‌اش از طریق نظم و انضباط نظامی، می‌گذراند الهام بخش رمان "عصر قهرمان" شد که در سال ۱۹۶۳ منتشر گردید.
این کتاب در ایران با عنوان "سال‌های سگی" توسط احمد گلشیری ترجمه شده است.
این رمان در پرو جنجال برانگیز شد و هزار نسخه از آن توسط افسران آکادمی نظامی پرادو در ملأ عام آتش زده شد.
وارگاس یوسا موفق شد از یوغ پدری خود خلاصی یابد و نه تنها نویسندگی را دنبال کند، بلکه با یکی از نزدیکانش "جولیا ارکویدی" که ۱۱ سال از او بزرگتر بود ازدواج کند.
او ابتدا با دریافت کمک هزینه تحصیلی در اسپانیا _ مادرید دکترا دریافت کرد، سپس به همراه همسرش با توجه به تجربیات روزنامه نگاریش در پرو موفق به کسب عنوان گزارشگر رادیویی در پاریس گردید.
ازدواج اول او بیشتر از ۹ سال دوام نیافت و منجر به طلاق شد. جولیا  اورکویدی الهام بخش شخصیت اصلی رمان "خاله جولیا و فیلمنامه نویس" بود.
وارگاس یوسا در سال ۱۹۰۴ با دختر عمویش "پاتریشیا یوسا" ازدواج کرد که این ازدواج ۵۰ سال ادامه داشت تا اینکه  این زوج پس از فاش شدن رابطه وارگاس با ایزابل پریسلر، در سال ۲۰۱۵ از هم جدا شدند.
جالب است که در زمان جدایی پاتریشیا در نامه‌ای به ایزابل پریسلر هشدار داد که شوهرش سرانجام به خانه باز خواهد گشت و این پیش بینی ۸ سال بعد تحقق یافت و وارگاس یوسا دوباره وارد زندگی پاتریشیا شد و از پریسلر طلاق گرفت.
او در سال ۱۹۸۷ با حمایت بخش بزرگی از مردم در اعتراض به سیاست‌های آلن گارسیا، رئیس جمهور وقت که برای ملی کردن صنعت بانکداری تلاش می‌کرد، راهپیمایی های اعتراضی ترتیب داد که او را به عرصه سیاسی کشاند و سه سال بعد به عنوان رهبر حزب مخالف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۹۰ شرکت کرد که در دور دوم از آلبرتو فوجیموری، شکست خورد و خاطرات این سال‌ها را در کتاب "ماهی در آب" که  در سال ۱۹۹۳ انشار یافت می‌توان مطالعه کرد.
بارگاس یوسا پس از گابریل گارسیا مارکز کلمبیایی که توانسته بود در سال ۱۹۸۲ جایزه ادبی نوبل را کسب کند. همیشه و طی ۲۰ سال نامش برای جایزه ادبی نوبل کاندید بود که در نهایت در سال ۲۰۱۰ به این افتخار نائل آمد.
او همچنین جوایز سروانتس اسپانیا را در سال ۱۹۹۵ و جایزه صلح آلمان را در سال ۱۹۹۶ کسب کرد از افتخارات دیگر او کسب جوایز "پلانترا" و  "همینگوی" است.
ماریو بارگاس یوسا تاکنون بیش از ۳۰ رمان و نمایشنامه منتشر کرده است که تاکنون میلیون‌ها نسخه از آثار او در سراسر جهان به فروش رفته است.
تعدادی از مهم‌ترین آثار او به این شرح است:

کتاب سال‌های سگی

کتاب ماهی در آب

کتاب گفتگو در کاتدرال

کتاب جنگ آخر زمان

این کتاب ها و کتاب های بیشتر دیگری از این نویسنده را می توانید از سایت بوک شهر با تخفیف تهیه فرمائید

 

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating