معرفی نویسنده پابلو نرودا

پابلو نرودا

پابلو نرودا که نام اصلی او نفتالی ریکاردو ریس بابسو آلتو است در سال ۱۹۰۴ در شهر پارال شیلی به دنیا آمد.
پدرش کارمند راه آهن و مادرش معلم بود که اندکی پس از تولدش درگذشت.
این شاعر پس از ازدواج دوباره پدرش دوران کودکی و نوجوانی‌اش را در شهر تموکو گذراند و در آنجا با "گابریل میسترال" که رئیس دبیرستان دخترانه بود آشنا شد.
این بانوی شاعر و نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات شد که در سال‌های بعد، نرودا را تشویق کرد که مسیر شاعری را، که مورد علاقه او بود دنبال کند و همین آشنایی او با میسترال بود که موجب شد نرودا در ۱۳ سالگی دومین شعر خود را بسراید.
در سال ۱۹۲۰ همکاری با مجلات ادبی را با نام مستعار "پابلو نرودا" به یاد شاعر چک، "یان نرودا" آغاز کرد.
نرودا در کنار فعالیت‌های ادبی خود، در دانشگاه شیلی در سانتیاگو به تحصیل زبان فرانسه و آموزش و پرورش پرداخت.
بین سال‌های ۱۹۲۷ و ۱۹۳۵ دولت مسئولیت افتخاری تعدادی از کنسولگری‌ها را در کشورهای برمه، سیلان، جاوه، سنگاپور، بوئنوس آیرس، بارسلونا و مادرید را به او سپرد.
اشعار سور رئالیستی او در این سال‌ها نشان دهنده پیشرفت ادبی او بود.
جنگ داخلی اسپانیا و قتل گارسیا لورکا، خالق کتاب "آواز های کولی" که نرودا با او دوستی عمیقی داشت، به شدت بر او تاثیر گذاشت و او را به جنبش جمهوری خواهان ملحق کرد.
در سال ۱۹۷۱ جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد و پس از بازگشت به زادگاهش شعرهایش به مسائل سیاسی و اجتماعی گرایش یافت و یکی از مجموعه‌های شعرش در طول جنگ داخلی به این دلیل که چاپ آن در اوج درگیری‌ها بود تاثیر زیادی بر جای نهاد.
در سال ۱۹۳۹ نرودا به کنسول مهاجرت اسپانیایی منصوب و سپس به عنوان سرکنسول در مکزیک منصوب شد و در آن زمان یکی از آثار خود را که درباره شیلی بود بازنویسی کرد و آن را به شعری حماسی در مورد کل قاره آمریکای جنوبی تبدیل کرد و با نام "کانتو ژنرال" در سال ۱۹۵۰ در مکزیک به چاپ رساند و در شیلی به صورت زیرزمینی انتشار یافت که این اثر شامل ۲۵۰ شعر است.
در سال ۱۹۷۳ مرگ پابلو نرودا چند روز پس از کودتای ژنرال پینوشه و کشته شدن آلنده رخ داد.
نرودا تا پایان عمرش عضو حزب کمونیست شیلی ماند.
او در سالی که یکی از اسطوره‌های چپ گرای آمریکای لاتین، سالوادور آلنده کاندیدای ریاست جمهوری شده بود، در روزهای آخر پیش از انتخابات به نفع او کنار کشید، در زمانی که نرودا در اوج محبوبیت بود‌.
پس از ۵۰ سال مشخص شد که پابلو نرودا، پس از کودتا مسموم شده است و از آنجا که او از حامیان سرسخت و دوست آلنده بود، دولت کودتا معتقد بود او قصد داشته تا رهبری حزب مخالفان حکومت را بر عهده بگیرد و به همین دلیل به قتل رسیده است.
"گابریل گارسیا مارکز" او را به عنوان بزرگترین شاعر قرن بیستم به هر زبانی، توصیف می‌کند.
تعدادی از آثار این نویسنده و شاعر که به فارسی انتشار یافته است:

کتاب مجموعه اشعار پابلو نرودا

کتاب سرود اعتراض

کتاب اعتراف به زندگی

کتاب انگیزه نیکسون کشی و جشن انقلاب شیلی

کتاب هوا را از من بگیر خنده‌ات را نه

این کتاب ها و کتاب های بیشتر دیگری از این نویسنده را می توانید از سایت بوک شهر با تخفیف تهیه فرمائید

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating