معرفی رمان کلاریسا

3523532

کلاریسا

ساموئل ریچاردسون، ۱۷۴۷-۱۷۴۸

ساموئل ریچاردسون (۱۶۸۹-۱۷۶۱)، چاپخانه‌دارِ موفق و مشهور، پس از پنجاه سالگی به داستان‌نویسی روی آورد. او بود که ژانر رمان نامه‌نگارانه - رمانی که در قالب نامه‌های رد و بدل شده میان شخصیت‌ها روایت مي‌شود- را رایج و محبوب کرد. ریچاردسون با استفاده از این فرم در شاهکارش کلاریسا توانسته این قصه‌ی ملودرام را از دیدگاه چند شخصیتِ مختلف و مستقیم از زبان خود آنها روایت کند.

کلاریسا‌ هارلوی جوان، که اسیرِ خانواده‌ی خودش است چون می‌خواهند او را به ازدواجی خلاف میلش وادارند، برای گریز از نگون‌بختی خودش به لاولیسِ لاقید و بی‌عاطفه پناه میبرد و اسیر چنگال او می‌شود. لاولیس مخدری به کلاریسا می‌خوراند و به او تجاوز می‌کند، اما کلاریسا حتی بعد از این ماجرا هم رام و مطیع او نمی‌شود و تا پایانِ تراژیکِ قصه ثابت قدم می‌ماند.

شخصیت‌های کلاریسا پیچیدگی‌هایی واقعی دارند. کلاریسا زنی مصمم و آهنین اراده است اما خودش را خوب نمی‌شناسد. لاولیس شرور و خبیث و سنگدل است اما راه و رسمِ دل بردن را خوب مي‌داند. به همین دلیل، قهرمان زن قصه - و شاید خواننده‌اش نیز - ناخودآگاه مجذوب او می‌شوند.

انتشار کلاریسا تب و تابی بین‌المللی به راه انداخت و تأثیرش بر ادبیات اروپای قاره‌ای حتی از تأثیرش بر ادبیات خود انگلستان بیشتر بود. این رمان تقریباً یک میلیون کلمه‌ای بسیار طولانی است اما کاوش ماهرانه‌ی نویسنده در زندگی شخصیت‌هایش باعث شده خواندنش ملال‌آور نباشد.

شما می توانید این کتاب به همراه هزاران عنوان کتاب دیگر را از فروشگاه اینترنتی بوک شهر تهیه فرمائید

Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating Star Rating